Interview Oculus: Claus Bellinger Diederichsen

oculus Bellinger

Ontwerper en eigenaar van Bellinger House

Claus runt Bellinger House samen met zijn vrouw Malene Bellinger, tevens de managing director. Recent is daar een mede-eigenaar bijgekomen, Jakob Talbo de eigenaar van ‘Entourage of 7’. Talbo is nu sales director voor Bellinger House. Bellinger House heeft daardoor sinds dit jaar vier merken: Bellinger, Blac, Entourage of 7 en Kamaeleon.

Hoe bent u met brillen begonnen?

“Ik heb een opleiding in marketing en sales gedaan, maar geen formele ontwerpopleiding. Ik ben meer een ‘selfmade’ ontwerper. Ontwerpen is wel altijd mijn passie geweest. In 1998 belandde ik per toeval in de eyewear industrie en in 2001 ontwierp ik mijn eerste eyewear collectie. De monturen op de markt waren conservatief, donker en saai. Ik dacht ‘er moet een manier zijn om ze leuker en kleurrijker te maken’. Zo begon ik met het maken van tekeningen en zocht ik iemand die ze kon produceren. In 2003 begonnen we met Bellinger en showden onze eerste Bellinger-collectie op de beurs in Milaan. In 2005 hadden we op de Silmo twaalf volgeboekte tafels en klanten die in de rij stonden te wachten om onze monturen te zien en te kopen. Onze leuke gekleurde brillen met bijzondere veren maakte een enorme impact.”

Wat is het hoogtepunt uit uw designcarrière?

“Het hoogtepunt is de introductie van Blac in 2008: een collectie van carbonmonturen, volledig zelf ontworpen en geproduceerd. Dat was een hele prestatie, want nog niemand had op dat moment een montuur van gebogen carbon gemaakt met verstelbare veren. Op onze eerste show in Milaan werd Blac vergeleken met de lancering van de iPhone, een groot compliment.”

Ontwerpt u ook andere producten dan brillen?

“Ik ontwerp alleen eyewear. Heel soms ontwerpen we bij Bellinger House merchandise, zoals T-shirts, ringen en tassen.”

Verkoopt u uw brillen ook in andere landen?

“Europa is onze grootste afzetmarkt. We verkopen onze brillen in meer dan 40 landen, waaronder in: de Verenigde Staten, Azië, Midden-Oosten, Australië en Afrika. Elke dag komen daar nieuwe geïnteresseerde bij van over de hele wereld. Door onze fusie met Entourage of 7 en onze mede-eigenaar Jakob Talbo, die woont en werkt in Los Angeles, richten we ons nog meer op de Noord-Amerikaanse markt.”

Hoe doet Bellinger het in Nederland?

“De Nederlandse markt is altijd al een belangrijke markt voor Bellinger. Onze vertegenwoordiger Chris Hanewacker doet het echt heel goed in de verkoop van al onze merken in Nederland. Door zo’n goede en professionele agent kunnen we ook tijdens de financiële crisis een goed niveau behouden.”

Waar haalt u uw inspiratie vandaan?

“Ik raak geïnspireerd door alles wat ik zie: als ik op reis ben, in tijdschriften en zondagmorgen wandelend op het strand waar ik alle kitesurfers bekijk. Maar ook door auto’s, vliegtuigen, gebouwen en meubels. Inspiratie is overal als je je ogen ervoor opent.

Wat maakt Bellinger anders?

“Bij de lancering in 2003 maakte we al veel los. Onze ontwerpen waren wilder, kleurrijker en gekker dan andere merken op dat moment. Nog steeds schudden we de boel graag wat op met onze bewerkte veren, unieke kleurencombinaties en het materiaal, zoals van Blac. We hebben nog steeds de reputatie dat we durven en nieuwe innovatieve eyewear najagen, dat we nieuwe dingen uitproberen wat betreft ontwerp, materialen, kleurkeuze, coatings, details en productiewijze.”

Hoe herkennen we een Bellinger-ontwerp?

“Het is een innovatief montuur met geweldige kleurencombinaties en unieke details dat past bij het gezicht en dat ook versterkt. Bovendien is het een bril die opvalt.

Vertel eens iets over de collecties Bellinger, Blac, Kameleon en Entourage of 7?

“De Bellinger-collectie is kleurrijk en daarnaast vernieuwend door de vormen, materialen, bewerkingen en unieke details. Blac kent drie subcollecties: Blac, Blac Titanium en Blac+. Voor alle drie geldt dat ze met de hand worden gemaakt in het Bellinger House in Risskov, Denemarken. Blac was het eerste carbonmontuur met verstelbare veren en een gebogen voorkant met een patent om het te bewijzen. Deze lijn is niet voorzien van een laklaag, waardoor het haar rauwe uiterlijk behoudt. Het luxe merk Entourage of 7 is geïnspireerd door de stad waar ze vandaan komt, Los Angeles. En dan vooral door vintage Hollywood. Het ontwerpen gebeurt in Denemarken en wordt gemaakt in Japan. En met een Kamaeleon kun je simpel en met een enkele klik de veren vervangen en aanpassen aan je garderobe van die dag.”

Hoe omschrijf je monturen van Bellinger House ?

Innovatief, hippe kleurencombinaties, bijzondere details, uniek en met persoonlijkheid.

Wat is het populairste montuur?

“In 2004 was dat 1024 en de Pyramid in 2005. In de twee voorgaande jaren was Blac Kaiser populair en dit jaar is dat Bounce met ons eigen acetaat.”

Welk model is uw favoriet en draagt u zelf?

“Ik wissel geregeld van montuur en heb al verschillende Blac-monturen gedragen. Momenteel draag ik een Blac+. Als zonnebril wissel ik een Blac+19 af met een Entrourage of 7, (model Inglewood & Cliff).”

Hoe omschrijft u de Bellinger drager?

“Een Bellinger man en vrouw is tussen de 20 en 80 jaar oud, maar delen wel hun focus op een kleurrijk leven, waarin zij reizen, genieten van de goede kanten van het leven en veel ervaringen willen opdoen. Bellinger maakt een statement en laat een bepaalde indruk achter, het geeft je het gevoel dat…IETS…geluk, blijdschap, passie!? Een Bellinger-drager is kleurrijk en heeft smaak. Sommige zijn gepassioneerd en aanwezig, anderen zijn cool en casual. Ze hebben graag hun vrienden en familie om zich heen en zijn betrokken bij anderen.”

Hoe omschrijft u de Bellinger opticien?

“Dat is iemand met een buitengewoon goede smaak die klanten er zo goed mogelijk wil laten uitzien. Het betreft opticiens die zijn of haar klanten voorziet van de beste monturenselectie met de beste kwaliteit-prijsverhouding. Deze ondernemers hebben ook een perfecte service hoog in het vaandel staan.”

En uw plannen voor de toekomst?

“In januari van dit jaar ging Entourage of 7 op in Bellinger House waardoor we nu vier merken hebben. Zojuist hebben we een nieuwe subcollectie ontwikkeld met de naam ‘aBe7 Collaboration’. De monturen zijn gemaakt van een nieuw materiaal: Bellaluminium. Plannen voor de toekomst? Dat zijn er zoveel dat het altijd het moeilijkste is alleen de allerbeste eruit te pikken. We blijven altijd proberen om nieuwe materialen te vinden en worden altijd blij van het ontwerpen van innovatieve monturen.”

www.bellinger.dk.

Reacties plaatsen kan niet meer.