Interview Gijs van Leeuwen – INVU
“Het is ‘deur voor deur’ de markt veroveren.” Maar met een bak aan ervaring en een bekend internationaal team achter zich, start Gijs van Leeuwen vol vertrouwen aan een nieuwe avontuur. Samen met Marcel de Haas introduceert hij INVU (spreek uit: ‘in view’) op de Nederlandse markt. De eerste uitlevering van de zonnebrillen en monturen van dit nieuwe merk mag u in maart 2015 verwachten.
Tekst: Noor Backers, in opdracht van Optiekvakblad Oculus
Foto: Emile Wagenaar Fotografie
In september richtte Gijs van Leeuwen de Swiss Eyewear Group (SEG) Benelux op, onderdeel van het in Zurich gevestigde bedrijf dat in de zomer van 2013 van start ging. De eerste dochteronderneming vinden we in Italië, de tweede sinds september in Nederland. “In ons land staat ook het centrale magazijn voor de wereldwijde distributie van de merken van SEG. Dit zorgt voor een extra snelle uitlevering voor de Nederlandse markt”, vertelt Gijs van Leeuwen. Naast het nieuw ontwikkelde merk INVU, voert SEG ook de licenties voor het Franse surfmerk Ripcurl en het Zwitserse Marc Stone. “Die laatste zijn design monturen en zonnebrillen gericht op mannen, voor een betaalbare prijs. De ontwerper van deze brillen heet Marco Steiner en is in Zwitserland en Frankrijk enorm populair, ook door zijn interieur en kledinglijn.”
Van Polaroid en Safilo naar SEG
Bij de naam Gijs van Leeuwen zullen de meesten van u denken aan Polaroid. En dat klopt. De voormalig directeur van Polaroid Eyewear zette dit merk weer op de kaart en zag zes jaar lang zijn klanten en collega’s figuurlijk als ‘zijn gezin’. Met grote betrokkenheid heeft hij tot zijn laatste werkdag zich voor hen ingezet, ook al bleek dit bedrijf na de overname door Safilo niet meer de juiste plek voor Van Leeuwen. Bijna alle andere Polaroid-medewerkers in het buitenland hebben tussen 2013 en 2014 ook het bedrijf verlaten, vrijwillig of door reorganisatie. Het optiekbloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Niet vreemd dus dat het hele SEG-management team bestaat uit voormalig internationale Polaroid Eyewear managers, waaronder van Leeuwen. “Alle medewerkers en het volledige ontwerpteam van INVU komt van Polaroid vandaan.” Polaroid-kenners zullen ongetwijfeld wat van vroegere tijden terugvinden in de ontwerpen en de toegepaste technieken van het nieuwe merk INVU. “Maar wel in een nieuw en nog beter jasje”, zegt Van Leeuwen.
Impulsaankoop
“De markt én de consument hebben behoefte aan een ‘impuls brand’ zoals INVU”, vertelt Van Leeuwen. “Met INVU zijn we geen ‘fashion leader’, we richten ons grotendeels op de ‘mainstream’ consument. En daar zijn we trots op. De INVU-brillen voelen goed aan als je ze ziet en oppakt, zitten lekker op je neus en hebben een duidelijke Zwitserse kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs. De zonnebrillen zijn uiteraard uitgerust met ultra polarized lenzen.” Een groot deel van de INVU-collectie bestaat dan ook uit klassieke dames- en herenbrillen, aangevuld met een Trend-collectie, sportieve brillen voor mannen, kinderbrillen en een collectie overzetbrillen.
Vertrouwen
Een jaar na de start in Zwitserland is te zien dat SEG grote stappen heeft gemaakt. Dankzij de optiekervaring van alle medewerkers en de 28 distributeurs van Polaroid die met SEG meegingen, kon de ontwikkeling van het nieuwe bedrijf en het merk INVU zo snel gaan. “Onze kennis en ervaring gaf andere partijen meteen vertrouwen. De internationale verkoop gaat enorm goed en opticiens zijn enthousiast: we liggen al in 50 landen in de winkels en vanaf komend jaar ook in Nederland bij de zelfstandige opticien. Ook de consument heeft ons in het hart gesloten: het aantal Facebook-likes is groter dan dat we bij Polaroid in een paar jaar wisten te verzamelen. Het slaat aan om in onze uitingen gewone mensen in gewone situaties te gebruiken.” Om zichzelf altijd recht in de ogen te kunnen blijven kijken, geeft Van Leeuwen aan dat een strenge controle op de productie in China cruciaal is. “Ik wil weten waar onze producten vandaan komen en door wie het gemaakt wordt. Onze designers zijn dan ook de helft van het jaar in China en dagelijks worden de fabrieken gecontroleerd door onze medewerker die in China woont.”
“Het ‘value for money’ segment zit echt in mijn DNA, wetenschappelijk onderzoek onderbouwt mijn voorkeur hiervoor.”
Prijskaartje
“Waar ik graag in het ‘value for money’ segment wilde blijven, koos Safilo een andere positionering voor Polaroid. Bij INVU richten wij ons op gepolariseerde zonnebrillen en monturen tot € 50,-.” Van Leeuwen is al jaren een groot voorstander van het aanbieden van brillen in dit segment, juist ook voor zelfstandige opticiens die gekozen hebben voor een hoger segment. “Ik begrijp dat sommige opticiens dit zien al preken voor eigen parochie, want ja, ik verkoop producten in deze prijsrange. Maar ik kan dit onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.” Het koopgedrag van mensen triggert van Leeuwen. Dat is ook de aanleiding dat hij acht jaar geleden de tweejarige studie Business Administration in Londen deed en stage liep bij Q&A Research. Daar deed hij onderzoek naar verschillende segmenten in de optiekbranche en het gedrag van consumenten. Daaruit bleek dat voor het grootste deel van de consumenten in de optiek de prijs doorslaggevend is bij de aankoop. En daarbij; zes van de tien consumenten koopt een zonnebril onder de € 50,-. Als je geen producten in die range aanbiedt, zeg je eigenlijk tegen een grote groep consumenten dat zij niet welkom is in jouw winkel. Heel erg vind ik dat”, zegt Van Leeuwen. “Dat is negeren van signalen, negeren wat er in de markt gebeurt.”
Gevulde koffer
De komende maanden zullen Gijs van Leeuwen en Marcel de Haas met een volle koffer zoveel mogelijk opticiens bezoeken om kennis te laten maken met INVU. Bovendien promoten ze Marc Stone en wordt er gewerkt aan nieuwe Nederlandse licenties. Ons netwerk binnen de optiekbranche, de bladen en bekende Nederlanders, gaan we inzetten voor zoveel mogelijk publiciteit in het voorjaar van 2015. Uiteraard leveren we de opticien ondersteunend ‘Point of Sale’ materiaal. Bijvoorbeeld met een unieke display voor in de winkel, waarmee de opticien de klant kan laten zien hoe een gepolariseerde lens werkt. Het filmpje kun je alleen zien met gepolariseerde glazen op. Echt een wereldprimeur. Bovendien zijn we ‘preferred supplier’ geworden bij Optitrade en Centrop waar verschillende collecties in modules zijn te bestellen, ook van twintig stuks.
Voor informatie kunt u bellen met Gijs van Leeuwen 06-48774877 of Marcel de Haas 06-54277647. Of bezoek www.invueyewear.com en www.swisseyeweargroup.com.