Interview Jan de Jong: schipper directievaartuig Haven Amsterdam

Jan de Jong: “Meer regelen dan varen”

– Jan de Jong –

Leeftijd: 58 jaar
Functie: schipper directievaartuig Haven Amsterdam
Vorige functie: havenbeambte patrouillevaart
Opleiding: opleiding binnenvaart en groot vaarbewijs
Leukste aspect van het werk: combinatie van communicatie met mensen en het nautische

foto haven amsterdam

Hoe lang ben je al schipper op directievaartuig ‘Havenbeheer’?

“Nu zo’n twee jaar en ik vind het een prachtige combinatie van het omgaan met mensen en het nautische, het varen. Een kantoorbaan zou niets voor mij zijn. Ik werk zeer zelfstandig, maar heb wel met veel verschillende mensen te maken bij het organiseren en ontvang ik een grote diversiteit aan gasten aan boord. Op jaarbasis maak ik met het directievaartuig zo’n 130 vaarten voor Haven Amsterdam. Dit is onderdeel van het relatiebeheer van Haven Amsterdam. Met mijn functie behoor ik tot de Nautische Sector van Haven Amsterdam, meer specifiek tot de afdeling Toezicht, milieu & veiligheid.”

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

“Ik zeg altijd: het is veel regelen en een beetje varen. Voor een gemiddeld vaartje van twee à drie uur ben ik al snel acht uur in touw. Eerst vaar ik van het botenhuis in ADM Westhaven naar steiger 15 in het centrum om de catering aan boord te brengen. Samen met de gastheer of -vrouw ontvang ik de gasten en varen we door – de voor die groep – relevante delen van de Amsterdamse zeehaven, de grachten en soms de aangrenzende zeehavens. Na het afzetten van de gasten is het opruimen geblazen en de boot klaarmaken voor het volgende bezoek nog op dezelfde dag, of de dag erna. Afsluitend breng ik de boot terug naar het botenhuis.”

Wat komt er nog meer bij kijken?

“Daarnaast houd ik de boot van binnen en buiten schoon, verricht ik klein technisch onderhoud, doe ik het agendabeheer, onderhoud de contacten met interne klanten bij Haven Amsterdam en organiseer de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Bovendien moeten de koperen handvatten gepoetst worden want het directievaartuig is het boegbeeld van (Haven) Amsterdam, dus de uitstraling moet perfect zijn.”

Op welke dagen werk je?

“Voornamelijk overdag op doordeweekse dagen. Soms zijn er dinervaarten in de avonduren en sporadisch vaarten in het weekend. Gelukkig ben ik zeer flexibel in het indelen van mijn werktijden.”

Welk werk deed je hiervoor?

“Tot 2010 zat ik op de patrouillevaart. Zo’n 21 jaar zorgde ik samen met mijn collega’s voor het controleren van het scheepvaartverkeer in de Amsterdamse haven. Deze handhavingsfunctie is natuurlijke anders dan mijn huidige baan.”

Is dat niet een bijzondere overstap?

“Nee, helemaal niet, want ik kom uit een binnenvaartschippers-familie, heb mijn scheepvaartdiploma’s gehaald en heb jaren op de Europese passagiersvaart gevaren. De passagiers- én de patrouillevaart bevielen mij altijd heel goed.”

Waarom die overstap?

“Boven de 55 jaar hoef je geen nachtdiensten meer te draaien. Al langer had ik de wens om schipper van de ‘Havenbeheer’ te worden, dat had ik al vaker aangegeven. Na de pensioengang van mijn voorganger mocht ik na een sollicitatieprocedure aan de slag en dat doe ik met heel veel plezier. Nu pas merk ik hoezeer mijn bioritme door de vroegere vol continudiensten gedesoriënteerd is geraakt.”

Wie is tot nu toe je meest bijzondere gast?

“Iedereen die als gast aan boord komt, is voor mij bijzonder. Toch is de meest bijzondere wel koningin Beatrix die ik op 5 mei naar het bevrijdingsconcert op de Amstel mocht brengen, afgelopen jaar in gezelschap van premier Rutte en burgemeester Van der Laan. Jezelf blijven is hierbij het belangrijkste.”

Je leert nog steeds bij?

“Ik ben trots op Nederland, Amsterdam en haar waterwegen. Er gebeurt zoveel interessants in de havens, graag vertel ik anderen daarover. Zelf leer ik ook nog elke dag nieuwe dingen van de gasten aan boord en van mijn collega’s van Haven Amsterdam. In mijn vorige baan had ik voornamelijk contact met een klein clubje collega’s, schippers en kapiteins en gaf ik daarnaast zes jaar lang les over de haven aan leerlingen in groep acht. Nu zijn mijn contacten diverser waardoor ik nog meer zicht heb gekregen op wat er allemaal in de haven gebeurt en ik de meest prachtige verhalen hoor en een mooi kijkje achter de schermen krijg.”

Reacties plaatsen kan niet meer.